Når Henrik Grams gode ven, Lean Milo, startede med at spørge blandt andet ham, er det ikke helt grebet ud af den blå luft. Som nyopstillet kandidat for Moderaterne har han blandt andet deltaget i fire arbejdsweekender, hvor en af dem omfattede en session om at gå til sit netværk og bede om hjælp.
Alle kandidater har fået en pakke med skabeloner til pjecer og valgplakater og en designmanual. Praktisk hjælp til eller faglig viden om at hverve frivillige har kandidaterne dog ikke fået. For Lean Milos vedkommende er det foregået dels ved at prikke til venner, familie, naboer.
“Min svigermor har sagt ja til at hænge plakater op, og min kæreste laver SoMe. Børnene hjælper – under alle omstændigheder må jeg indimellem tage dem med.”
Kandidaterne har fået tilbudt sessioner med en erhvervspsykolog, en coach og pressetræning, og der findes der en kandidatchat, hvor de erfarne kandidater kan dele praktisk viden med de uprøvede – for eksempel hvor lang tid, det typisk tager at hænge 1000 valgplakater op.
Få fat på frivillige
Således har han også været på ’frivillighugst’ blandt den ældste søns venner – han har også forsøgt sig med opslag på Instagram, men har indtil videre måttet erfare, at der har været mest gevinst i netværket. ”Jeg har spurgt rundt omkring i foreninger – spejdere og idræt, om de vil stille med et hold frivillige, mod at jeg bidrager til fælleskassen. Men det er ikke sådan ligetil, for når det er politisk frivilligt arbejde, sker der noget helt andet – så skal forældrene også bakke det op, og det bliver pludselig lidt mere speget. Nogen spørger, om de så også skal/kan hjælpe kandidater fra andre partier,” fortæller han. Lean Milo, som til daglig er iværksætter, har også ringet til interesseorganisationer som SMV-Danmark og DI for at gøre opmærksom på, at han kæmper nogle af deres sager – i håb om, at de vil give en hånd med. Hen ad vejen har han måttet sande, at det er langt nemmere at skaffe fugle på taget end i hånden. Ambitionen har været at skaffe 10 frivillige – på et tidspunkt troede Lean Milo, han havde ni, som blev til fem efter at det politiske aspekt pludselig blev et benspænd for en idrætsforening. Selvom Lean Milo på ingen måde har haft sit på det tørre – eller lidt frækt kunne man sige måske derfor – har han selv groet ideen med at ’dele’ frivillige kandidaterne imellem en blomst, der er groet i baghaven i hans byhus i indre København. Han har dog – beviseligt – næppe noget imod at dele, eftersom han selv har stillet sit eget kontorfællesskab til rådighed for kandidaterne, og egentlig mest synes, det ville være fjollet, hvis frivillige fra tre af Moderaternes kandidater gik rundt og hængte plakater op og sloges om lygtepælene på den samme vej. Samtidig er han opmærksom på behovet for koordinering – på grund af risikoen for de interne clinches, hvis den samme kandidat ender med at hænge på ’bagsiden’ af lygtepælene på en hel gade, som er ensrettet. ”Jeg er sikker på, der bliver kamp om lygtepælene i indre by. Egentlig tænkte jeg på, om man virkelig behøvede plakater, men i stedet kunne nøjes med online-kampagne, men så kiggede jeg på fakta og statistikker og blev klar over, at det var jeg nødt til at have,” fortæller den 47-årige iværksætter. Han har derfor af egen lomme investeret et beløb, som med hans egne ord kunne have betalt ’en mere end almindelig god ferie for hele storfamilien’ til at få produceret plakater og til online-annoncering, som også kommer til at udgøre en del af kampagnen. ”Jeg har faktisk sammensat en plan, som gør, at jeg ikke er meget afhængig af at kunne skaffe frivillige. Jeg vil tro, den hedder 30/70 – de 70 på online. De sidste 30 procent til det fysiske kampagnearbejde er sat af til plakater, flyers og en kaffevogn,” fortæller Lean Milo. Og selvom det er både en del af planen og en forventning at kunne stille med et hold af frivillige til at hjælpe – i det mindste den flok, der består af den nære familie, har han også lavet et andet regnestykke. Nemlig det, der ender med et facit på, hvor længe det vil tage ham at gøre det hele selv: ”Går alt galt, må jeg selv smutte ud og hænge plakater op, når børnene er lagt. Vi har jo alle sammen prøvet som studerende – en kande kaffe gør underværker. Mit optimistiske skøn er, at jeg kan klare 30 pæle á to plakater i timen, og hvis vi siger seks timer i døgnet, så er det 360 plakater i døgnet. Med det antal, jeg har fået trykt, burde det være klaret på en 4-5 dage,” siger han. Hvis det derimod går som håbet og forventet, er planen at alle plakater kan være hængt op omkring otte timer efter valget er udskrevet, hvis altså alle dem, Lean Milo regner med, er klar til at smide hvad de har i hænderne med det samme, valget er udskrevet. Og fornemmelsen af, at have sagt noget i søen, som man har en god fornemmelse for og også tænkt igennem og lavet beregninger på, men som man i sidste ende ikke ved, hvad ender med, har Lean Milo det også helt cool med. ”At stille op som kandidat er på mange måder lige som at være iværksætter. Bare uden penge.”
Comments